Beginnen en eindigen zonder tolk - Reisverslag uit Pskov, Rusland van Marco Thiessen - WaarBenJij.nu Beginnen en eindigen zonder tolk - Reisverslag uit Pskov, Rusland van Marco Thiessen - WaarBenJij.nu

Beginnen en eindigen zonder tolk

Door: Marco Thiessen

Blijf op de hoogte en volg Marco

02 Augustus 2015 | Rusland, Pskov

Samenvattend meer teleurstellingen dan hoogtepunten, maar wel weer veel geleerd.

Na het weekend was ik maandagmorgen erg benieuwd naar de nieuwe tolk, maar die bleek pas in de middag te komen. Dat betekende dus weer een ochtendje survivalen met Vladimir. In het Nederlands tegen mijn smartphone praten, die het dan in het russisch weer uitsprak bood af en toe uitkomst, maar de vertaling was vaak onlogisch. Althans uit de lichaamstaal van Vladimir op te maken. Ook bleken gegevens die ik graag wilde bekijken niet te zijn geregistreerd of we konden ze niet vinden of hij begreep niet precies wat ik bedoelde. Uiteindelijk is zo een hele morgen voorbij gegaan met 0 resultaat wat wel frustrerend was. In de middag kwam dan Alex de vertaler. Hij werkt ook voor Terranova en woont in Sint. Petersburg. Vandaar dat het even duurde voordat hij ook op de locatie was. Buiten mij helpen met vertalen had hij ook een aantal taken die hij graag wilde afmaken in deze week. Mijn programma voor maandag had ik al in de prullenbak gegooid, maar nu bleek ook dat de rest van mijn weekplanning weer in de prullenbak kon. Na een compromis te hebben gesloten wat we de rest van de week gingen doen was de dag alweer voorbij.

Afgesproken was dat Alex ook in mijn appartement bleef slapen, dus in de avond kon hij mij fijn helpen met de supermarktsurvival. Vervolgens zijn we met de bus naar het centrum van Pskov gegaan om een restaurant te zoeken. Het was erg nuttig om samen met Alex meegemaakt te hebben hoe de bus werkt in Rusland, want ik had geen idee hoe de manier van betalen was en waar je zou eindigen. Uiteindelijk viel het allemaal mee. Alex is 27 en van de generatie die al veel van de westerse levensstijl hebben meegekregen, dus gemakkelijk om even over de oudere generatie te praten en over vanalles en nog wat te ouwhoeren. Op de terugweg hebben we de taxi gepakt, wat ook erg gemakkelijk gaat. Bel 333333 voor als je ooit naar Pskov gaat. Je krijgt eerst een soort van centrale aan de lijn en vervolgens wordt je via sms’jes op de hoogte gehouden hoe lang het nog duurt. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten, want voor 85 roebel waren we weer bij ons appartement. 85 roebel is ongeveer €1.30. Dat zijn nog eens prijzen!

Dinsdagochtend hadden de ‘russische bazen’ mijn weekplanning gezien. De hoogste baas is een oud-militair met 0 verstand van boerderij-gebeuren en hij wilde vooral weten op waar ik me zou bevinden op elk tijdstip van de dag en wilde graag dat ik aan het eind van de dag rapporteerde. (misschien dachten ze dat ik een spion ben). Typisch iets voor militaire, maar dat is niet mijn manier van werken, dus dat heb ik maar met een korreltje zout genomen. Uiteindelijk bleek dat ze een beetje argwanend waren over wat dat studentje nou komt doen. Time flies when you are having fun with military people, dus toen was het weer lunchtijd...

In de middag kreeg ik een werkruimte toegewezen in het kantoor, wat erg fijn is om af en toe eens rustig na te kunnen denken.

De rest van de dagen ging met 3 stappen vooruit en vervolgens weer 2 achteruit. Veel uitzoeken en controleren wat er nou wel en niet is gedaan of opgeschreven en eropuit proberen te gaan. Dat laatste viel niet mee, omdat ik nog geen eigen auto heb. Voor de Nijmeegse vierdaagse zou het een goede training zijn geweest om te voet velden en boerderijen te bezoeken, maar dan kreeg ik helemaal niets gedaan op een dag. Het gemis van een auto is nu wel behoorlijk te voelen.

Woensdagavond ben ik met Alex nog naar een kroeg geweest en hebben we uiteraard wat wodka gedronken. Doordeweeks zijn de russen vrij tam in het kroegbezoek, dus het was geen latertje geworden. De jongere generatie drinkt trouwens vooral bier en geen Wodka, want wodka is in een kroeg 3 tot 4 keer zo duur.
Donderdagavond ging Alex weer terug naar Sint. Petersburg, dus vrijdag was weer een tolkloze dag. Ik heb toen mijn kleurplaat en routekaart (veldoverzicht) af kunnen maken, die ook in de foto’s is te vinden. Dat was toch wel een klus, te bedenken dat er 3000 hectare verdeeld is over 88 percelen en 10 verschillende gewassen. Ik ben er erg blij mee en zelfs de russen waar onder de indruk.

In het weekend heb ik nog mijn stagecontract afgemaakt met daarin alles wat ik ga doen. Zoiets doe je normaal van tevoren, maar omdat je hier altijd weer nieuwe verassingen krijgt, had ik er nu pas een goed beeld van. Verder heb ik me bezig gehouden met het snappen van het mysterie Rusland en de taal wat geoefend. De sauna in mijn appartement is ook getest en goedgekeurd! Ook heb ik het Kremlin van Pskov bezocht wat ook een erg indrukwekkend bouwwerk is.

Verder kwam er opeens een vliegtuig wel heel erg laag overvliegen en liep een vrouw met haar koe over het spoor alsof ze haar wilde uitlaten. Ik was helaas te laat om het vast te leggen op camera.

Komende week staat vooral in het teken in het opbouwen van vertrouwen in mij bij met de Russische werknemers en ik heb al een paar manieren in gedachte. Wat ga ik niet verklappen, maar ben benieuwd of het gaat werken. Volgende week volgt het resultaat dus dat wordt de cliffhanger!
Groeten uit Pskov

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marco

Actief sinds 23 Juli 2015
Verslag gelezen: 502
Totaal aantal bezoekers 11127

Voorgaande reizen:

20 Juli 2015 - 17 December 2015

van Lössland naar Rusland

Landen bezocht: