Intro - Reisverslag uit Pskov, Rusland van Marco Thiessen - WaarBenJij.nu Intro - Reisverslag uit Pskov, Rusland van Marco Thiessen - WaarBenJij.nu

Intro

Door: Marco Thiessen

Blijf op de hoogte en volg Marco

25 Juli 2015 | Rusland, Pskov

Maandag 20 juli was het dan zover, de reis naar Rusland kon beginnen. Om het voor iedereen begrijpelijk te houden zal ik eerst uitleggen waarom ik naar Rusland ga en wat ik daar ga doen.
Voor mijn studie Agrotechnologie in Wageningen moet ik een stage van minimaal 4 maanden doen in Nederland of buitenland als afsluiting. Na deze stage ben ik dan ook helemaal klaar met de studie in Wageningen. Ik wilde graag naar het buitenland en via via kwam ik in contact met het Nederlandse bedrijf Cownexxion. Dit is een soort consultantbedrijf voor de melkveehouderij en begeleidt en adviseert melkveehouders van over de hele wereld. Zij hebben sinds begin 2015 een groot project lopen in Pskov (Rusland) bij de Terranova group (http://terranovagroup.org/ ). Dit is een groot bedrijf dat zich voornamelijk focust op landbouw, maar ook een eigen ingenieursbureau heeft, hotel runt in Sint Petersburg en vanalles meer waar ik nog geen weet van heb. De locatie waar ik terecht kom heet Cherskaya en heeft ongeveer 900 koeien verdeelt over weer 5 kleine bedrijfjes. Deze bedrijfjes liggen voor Nederlandse begrippen redelijk ver uit mekaar, terwijl ze toch allemaal bij mekaar horen. Het ene bedrijfje ligt nog verder achter in tijd dan de ander en de verschillen zijn daarom groot. Het areaal is 4000 hectare, waarvan 1400 hectare nog niet in productie zijn. Het areaal dat wel in gebruik is wordt bij lange na niet optimaal gebruikt en de opbrengsten zijn laag.
Het doel is om alle melkkoeien te concentreren op 1 locatie waar op dit moment een nieuwe stal in aanbouw is met westerse technieken. Alles wat komt kijken bij het management van koeien houden kan dan verbeterd worden. Het verbeteren van het management is de voornaamste opdracht voor Cownexxion en daarnaast zullen de werknemers opgeleidt moeten worden om deze (voor hun) nieuwe manier van werken te (willen) begrijpen. Omdat er nu al een hele transitie gaande is en de komende maanden nog meer gaat gebeuren, is het noodzakelijk dat er een intensievere observatie en begeleiding is bij alle gebeurtenissen. Dit wordt een taak voor mij en Robert (de stagecompagnon) voor de komende maanden. Half december komen we weer terug naar Nederland.
Zo, dit was de wat drogere stof. Om het een beetje behapbaar te houden, komen de ervaringen van de eerste week in een andere blog.
groetjes, Marco

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marco

Actief sinds 23 Juli 2015
Verslag gelezen: 807
Totaal aantal bezoekers 11148

Voorgaande reizen:

20 Juli 2015 - 17 December 2015

van Lössland naar Rusland

Landen bezocht: